Dag 12 - Reisverslag uit Tissamaharama, Sri Lanka van Marc Boom - WaarBenJij.nu Dag 12 - Reisverslag uit Tissamaharama, Sri Lanka van Marc Boom - WaarBenJij.nu

Dag 12

Door: Marc

Blijf op de hoogte en volg Marc

06 November 2014 | Sri Lanka, Tissamaharama

We gaan na ons ons koloniaal ontbijt op weg naar de theepluksters op de plantages. Ik ga naast de chauffeur zitten om wat te filmen. Maar dat had ik beter niet kunnen doen. Een eenbaansweg met geregeld tegenliggers. Wij rijden links naast de afgrond en regelmatig denk ik nu glijden wij er af. Maar ik denk dat hij zijn rijbewijs in de rally van Monte Carlo heeft gehaald. Hij rijdt heel stoïcijns dat bakbeest over de route en geeft geen krimp.
De theepluksters zijn Tamils uit Zuid-India, honderdvijftig jaar geleden door de Engelsen als werkkrachten hierheen gebracht. Drie werkperiodes per dag, minimum achttien kilo theeblaadjes. De zon is hier niet zo warm als ik gewend bent. De dames staan wel met een soort doek op het hoofd ter bescherming. Als ze klaar zijn komen zij in groepjes naar de boom. Daar hangt een bascule en een opzichter schrijft zijn boekje de gewichten van de zakken en schrijft het ook in de boekjes van de dames. Hij doet niets zij doen alles. Dan keren zij de zakken om en bundelen de blaadjes in grotere zakken voor de fabriek. Als ze klaar zijn gaan zij het veld weer in voor een nieuwe pluk.
Wij gaan dan de huisjes van hen bekijken. Veel kinderen want het is vandaag nationale feestdag vanwege de volle maan. Ze hoeven dan niet naar school. Zij krijgen meegebrachte snoepjes. Later bezoek aan een woonhuis, volgens onze begrippen zeer "basic". Dit contact met de locals is het leukste element voor mij van de vakanties. Behalve een groep oudere kinderen die vandaag examen moten doen. De jongens gaan stoer voor mij op de foto staan. Even later willen zij mijn leesbril op en ik geef dan ook maar mijn zonnebril. Iedereen moet dan weg en de twee gaan stoer op de foto. De meisjes hebben allemaal even knappe koppies en zijn n0g echt verlegen. Als we weer weggaan staan ze ons boven aan de berg nog bye bye na te roepen en te zwaaien.
In de middag het stadje in, de veelkleurige hoofdstraat.
We lunchen in het hotel en gaan verder naar het Zuiden naar Tissamaharama. Wij dalen door prachtige natuur af naar het droge gedeelte van Sri Lanka dicht bij de zee - van gemiddeld twintig graden naar meer dan dertig graden. Stop bij een grote waterval, toeristisch met handelaren, die kwartsmineralen verkopen. De bus komt vast te zitten in een bocht. Allemaal eruit. Ik zeg nog dat ik nog nooit een bus heb geduwd. Maar dat blijkt niet nodig . Doordat hij nu lichter is komt hij iets van het asfalt en met nog een blok hout kan hij de bocht uit laveren. Applaus voor de chauffeur. Onderweg komen we regelmatig de restanten van aardverschuivingen tegen. Zoals die van de week hebben plaatsgevonden hier . De grootste heeft 200 mensen dakloos gemaakt en er zijn er 40 bij om het leven gekomen.
Een modern hotel buiten de stad met een uitnodigende swimming pool. Maar het is al donker. We douchen en dineren. Vandaag geen alcohol vanwege de nationale feestdag. Dat doen wij op koningsdag toch anders. Maar we gaan met een klein groepje in het midden van de tuin zitten en halen onze gisteren gekochte heupflessen tevoorschijn.
Weer een enerverende en leerzame dag. Namelijk hoe goed wij het hebben en hoe blij kinderen hier nog zijn met een ballon.


  • 07 November 2014 - 09:28

    Wiet:

    Zie het weer helemaal voor mij. Gelukkig niet die autorit. Leuk verslag en foto's om hier mijn dag mee te beginnen.

  • 07 November 2014 - 11:51

    Tim:

    Wat een enorme verschillen tussen hun arme wereld en de onze, oh zo rijke westerse wereld.
    Het zal soms best weleens hard aankomen deze werkelijkheid Marc en Vera.
    Bijzondere mooie foto's weer hoor!! Hou jullie haaks daar.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marc

Dit jaar is het tien jaar geleden dat we de wereld begonnen over te trekken.

Actief sinds 15 Okt. 2014
Verslag gelezen: 203
Totaal aantal bezoekers 7950

Voorgaande reizen:

26 Oktober 2014 - 16 November 2014

Schatten van Ceylon en de Malediven

Landen bezocht: