Dag 11 - Reisverslag uit Bandarawela, Sri Lanka van Marc Boom - WaarBenJij.nu Dag 11 - Reisverslag uit Bandarawela, Sri Lanka van Marc Boom - WaarBenJij.nu

Dag 11

Door: Marc

Blijf op de hoogte en volg Marc

05 November 2014 | Sri Lanka, Bandarawela

We beginnen de dag met bezoek op het balkon. Veer hoort geluid en bij het openschuiven de gordijnen zitten er 5 apen. Ze vermaken zich met elkaar , twee zijn er aan het stoeien.
Vertrek, op weg naar het Zuiden, omhoog de bergen in. Stop bij een theefabriek. Ik begrijp nu het fermenteren van de zwarte thee, een oxydatieproces, dat door verhitting wordt gestopt. Wij worden op een kopje verse thee getrakteerd - naar mijn smaak te sterk. Geen opdringerige verkopers van thee. We worden door de 140 jaar oude schotse theefabriek geleid. Het ruikt er erg lekker. Eerst na gemaaid gras maar later naar de thee.
In de bus uitleg over het onderwijssysteem: bijna geen analfabetisme, te danken aan de vroegere koloniaalmachten Portugezen, Hollanders en Engelsen, die scholen stichtten. Gratis onderwijs, maar strenge toelatingseisen voor de universiteiten en daardoor stress bij de jeugd.
We lunchen in de bus van het picknick pakket dat we in de theefabriek hebben gekocht.. Naar een bergdorp op negentienhonderd meter hoogte, geliefd bij de Engelsen. Dan zestig kilometer met de trein naar onze bestemming Bandarawela. Onderweg theeplantages, verbouw van groenten, maar ook naaldwouden en opvallend veel eucalyptusbomen, die hier eigenlijk niet thuis horen. De route is schilderachtig met vele tunnels. Wij zitten tweede klas en de lokalen meestal derde klas. Daar bevindt zich geen enkele buitenlander.
In de stad een ouderwets Engels hotel 150 jaar oud, Alles is van hout en duur hout en ruikt naar Pledge , Agatha Christie-achtig, een bad op pootjes, een hoog bed uit 1900 - bijna een ladder nodig om erin te komen, de lounge met zware fauteuils, een onderkomen met sfeer. Een lange reisdag afgesloten met een menu een beetje haute cuisine.

• 05 November 2014 - 20:24

Judith:

Het is weer een erg leuk en levendig reisverslag.
    Kijk iedere dag uit naar het verslag hoe jullie dag is geweest.

Geniet van de dagen die nog gaan komen,

Hartelijke groet,
    Guus en Judith.

• 06 November 2014 - 10:07

Willeke:

Wat hebben jullie het fantastisch.
    Veel plezier nog.
    Willeke

• 06 November 2014 - 18:11

Tim:

Wauw wat n interessante beschrijvingen Marc en Vera!! Zo leuk en mooi om te lezen, inclusief de prachtige foto's die erbij horen. Ik kan bijna niet uitleggen hoe geweldig dit alles te vernemen van jullie enorme avontuur. Echt SUPER!!