Dag 10 - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Marc Boom - WaarBenJij.nu Dag 10 - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Marc Boom - WaarBenJij.nu

Dag 10

Door: Marc

Blijf op de hoogte en volg Marc

04 November 2014 | Sri Lanka, Kandy

Vandaag begint de dag met een zware moessonregen en de rest voorspelt niet veel goeds. Hier in Kandy zitten we hoger en het is er altijd erg nat. We wandelen eerst naar een tempel. Want a temple a day keeps… Iedereen onder een plu. Maar het is vrij warm en klam dus je wordt onder de plu net zo nat.
Naar de tempel van de Tand, naast de Bodhiboom het belangrijkste Boeddhistische heiligdom van Sri Lanka. De tand van Boeddha was in het verleden vanuit India naar Sri Lanka gekomen. De koningen beschouwden hem als garantie van hun macht en voerden hem telkens naar de verschillende koningssteden mee. We zijn op tijd voor de ochtendceremonie. Trommelaars en een hobospeler met blote bovenlichamen kondigen het openen van de deuren tot het heilige schrijn aan: gouden deuren, olifantstanden, donker kunstig bewerkt hout, bloemenoffers, Oriënt, een bont gekleurd gebeuren. Wij als niet Boeddhisten mogen niet langs de heilige kist lopen.
Dan naar een juwelencentrum - mooi, maar duur. We krijgen eerst een presenatie over de edelstenen dmv een filmpje en zien ook hoe primitief met de hand de mijn wordt gegraven. Dan worden de edelstenen getoond en de slijpers en edelsmeden. Het hoogtepunt is natuurlijk de grote zaal gelijk een super juwelier, Peperduur dus,
We rijden door naar een de olifantenopvang in de buurt van Kandy, 1975 gesticht voor vier weesjes, maar ondertussen eerder een olifantenpark met vijfentachtig dieren, die er gedeeltelijk ook geboren zijn. De beesten leven daar onder ideale omstandigheden - beter dan veel menselijke weesjes. We zien het voeren van vijf olifantenbaby´s: Veer geeft ook een fles en in tien tellen is een literfles melk leeg. Ik lees dat in de buurt olifantenmest tot papier wordt verwerkt. Gelukkig is de regen gestopt als we naar de kudde in het veld mogen kijken. Een olifanten jongen vraagt of ik hem wel aanraken (die olifant dan). Even twijfel ik maar och waarom niet. Onmiddellijk duwt de olifant zijn slurf onder mijn gezicht. Even ruiken wie ik ben. Het genereuze gebaar van die jongen kost 500 rupee.
Na de olifanten gaan we lunchen . Weer een buffet wel smakelijk maar ik hou me in. Het is maar een lunch.
Daarna rijden we naar een houtbewerkingsbedrijf. De lekkere geur van teakhout. Mooi afgewerkte spullen. We leren over de houtsoorten en zien de vaklui bezig prachtige dingen maken. Maar ook hier gaat het om de aanschaf. Kleine zaken tot complete meubelen. Een uit de groep koopt een secretaire. Zij verschepen wereldwijd. Dus in Friesland zal hij ook wel aankomen. We pikken een textielbedrijf mee. Maar dat is alleen handel, veel zijde , maar daar zijn zaken zoals T-shirts wel voordelig.
Als het donker is zijn we weer tevreden terug naar het hotel daarna BBB. (buffet Bar en bed)