dag 6 - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van Marc Boom - WaarBenJij.nu dag 6 - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van Marc Boom - WaarBenJij.nu

dag 6

Door: Marc

Blijf op de hoogte en volg Marc

31 Oktober 2014 | Sri Lanka, Sigiriya

Uitslapen. Het dagprogramma begint pas later, om de grote hitte van de dag te vermijden. Vera gaat wandelen en op fotosafari in het ruime park rondom het hotel. Verderop een meertje: watervogels. Ik zit voor de lodge met een sigaartje en geniet van de omgeving waaronder de reuze eekhoorns. Het is geen verloren ochtend.
Met de bus richting een natuurpark met olifanten en vogels. Tijdens de rit verhaalt Nihal over het Boeddhisme in een notendop: geen extremen - de gulden middenweg - het Griekse "meden agan" - niets teveel. Hebzucht is de grote boosdoener in het leven, die voor onrust zorgt. Doe het Goede zonder op beloning te rekenen, maar omdat je het belangrijk vindt. Wees tolerant. Het spreekt mij aan.
Eerst nog een lunch onderweg.
In vijf jeep´s het park in. Het is bewolkt geraakt en de temperatuur uitstekend. Dat vinden de olifanten ook. Want ik heb andere verslagen gelezen waar er maar 5 gezien zijn. Na een tijdje rijden komen we op een open vlakte en zien een hele kudde. Het blijkt er een van nog meer te zijn. De chauffeurs sturen zo dicht mogelijk bij. Stilte in alle jeeps, je hoort slechts het grazen van de olifanten. Vrouwtjes en kleinere jongen. Als een mannetje 12 jaar wordt moet hij uit de kudde. Hij wordt dan verjaagd. Op zoek naar een vrouwtje van een andere kudde om inteelt te voorkomen.
We rijden een stuk verder en zien weer een kudde. Het spektakel herhaalt zich. Tegen het einde van de rit zien we op weer een andere vlakte wel drie kuddes tegelijk. Ook de gids zegt dat we niet alleen geluk hebben gehad maar dat ook hij er nog niet eerder zoveel bij elkaar heeft gezien.
Met onze bus naar hotel Sigiriya. We zijn allen tevreden. De jeeptocht is geslaagd.
Na het douchen gaan we eten. Weer een buffet dit keer in het thema van Halloween. Het is weer overvloedig en uit de kunst. Wat we van het hotel zien beloofd veel goeds. Weer alles begane grond, mooi zwembad en de kamer zijn aparte blokken. En toen kwam er een olifant met een grote snuit en die blies….

• 31 Oktober 2014 - 20:06

Willy:

Echt genieten van jullie verhalen , zie het allemaal weer voor me .
    Geniet er maar van met elkaar .
    Lieve groetjes
    Piet en Willy

• 01 November 2014 - 09:44

Tim:

Inderdaad mooi om weer eens aan te denken, "hebzucht is de grote boosdoener" geef meer en neem minder. In een wereld waar het altijd en eeuwig om geld en macht gaat! Deze mensen daar leven met een heel andere gedachte, dan de onze (wel de betere eigenlijk). Interessant die olifanten trouwens. Nooit geweten als het mannetje 12 word, en dan hoort te dient te vertrekken. Goede info elke keer weer hoor Marc. Fijne voortzetting Marc en Vera.

• 01 November 2014 - 20:13

Mamma:

Hallo lieve kinders,
    iedere dag lees ik met veel interesse jullie mooie reis,
    de olifanten hebben daar een beter leven dan in Afrike
    en het boedisme is dus heel wat beter dan al die geloven!
    nog een fijne tijd hoor, liefs, mamma