dag 5 - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van Marc Boom - WaarBenJij.nu dag 5 - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van Marc Boom - WaarBenJij.nu

dag 5

Door: Marc

Blijf op de hoogte en volg Marc

30 Oktober 2014 | Sri Lanka, Anuradhapura

Na weer het bekende uitgebreide ontbijt verlaten we na drie nachten ons hotel en reizen naar de eerste koningsstad in Sri Lanka Anuradhapura eeuwenlang de hoofdstad van Sri Lanka en daarom tegenwoordig de belangrijkste historische stad van het land. Onderweg pikken we nog een tropische bui mee en zien een landschap veranderen. Meer platte land en wel heel erg groen. De temperatuur is vrij hoog en ook vrij vochtig. Of je nu even in de regen loopt of alles uit je lichaam zweet, nat word je toch. We stoppen even bij een groep waterbuffels, die nog op het droge staan.
We rijden eerst naar ons hotel het Palm Garden Village. Een Schitterend gelegen koloniaal hotel met een prachtige tropische tuin en een groot zwembad. In de tuin wat dus een stuk voormalige jungle is liggen de bungalows wijd verspreid. Drie onder een kap. Restaurant , bar alles is met elkaar verbonden en het kost even tijd om de weg te vinden omdat er ook nog waterpartijen tussen zitten.
Eerst gaan we lunchen en rond half drie vertrekken we weer. In de middag bezichtiging van de stad van meer dan tweeduizend jaar geleden. In een grot een Boeddhabeeld van vóór onze jaartelling. De oorspronkelijke bewoners hadden daar een natuurgodheid vereerd. Naar de heilige Bodhiboom, meer dan tweeduizend jaar oud, een stek van de boom uit India, waaronder Boeddha verlicht werd. Door een detectiepoort, ik las omdat daar in het verleden een Tamil-aanslag was met tientallen doden. Vandaag redelijk veel inheemse bezoekers die deze voor Boeddhisten zeer heilige plaats bezoeken. Wij mogen gastvrij meeluisteren met hun litanieachtige gebeden. Drie grote stoepa´s van meer dan honderd meter hoog.
Er zitten in de tuin veel apen. Met rotknallen van rotjes proberen ze die weg te krijgen. De enigen die zich rot schrikken zijn wij. De apen vlooien gewoon door.
De laatste stoepa zien we als het al donker is. Met de verlichting erop levert dat een mooi schouwspel op. Rond 7 uur zijn we weer terug. Ook in dit hotel weer een uitgebreid buffet. Na het diner blijven we in de bar nog wat hangen met natuurlijk wat te drinken. De temperatuur is nu heerlijk en als we terug lopen zijn we omgeven van allemaal junglegeluiden.